1. ODCIENIE ZDROWIA
  2. Wszystkie artykuły
  3. 9 pytań, które warto sobie zadać, gdy cierpisz na depresję

9 pytań, które warto sobie zadać, gdy cierpisz na depresję

Getty Images / Lolostock

Artykuł ten koncentruje się na rozwijaniu procesu autorefleksji i analizy, prosząc czytelnika o zastanowienie się nad 9 pytaniami, które mogą pomóc mu lepiej zrozumieć swoją depresję i znaleźć sposoby radzenia sobie z nią.

Życie z depresją może sprawić, że czujesz się jak więzień zamknięty w swojej własnej głowie. Z biegiem lat nauczyłem się jednak, że depresja może być dla mnie także okazją do introspekcji i przemiany.

Zadając sobie 9 poniższych pytań, dowiedziałem się wiele o sobie i o tym, jak radzę sobie z depresją. Mam nadzieję, że te same pytania mogą również pomóc Tobie. Jednak każdy jest inny i to, co działa w moim przypadku, może nie sprawdzić się w Twoim. Wspólnie z terapeutą opracujcie listę pytań dostosowanych do Twoich potrzeb.

A teraz weź notes i przygotuj się na intensywny, proces introspekcji! Sugeruję, żeby poświęcić na to trochę czasu i odpowiadać na pytania, jedno po drugim, w miarę czytania artykułu.

1. Co robię, aby inwestować w swoje zdrowie?

Nawet jeśli zależy Ci na zdrowiu, codzienne dbanie o nie może cię przerastać, gdy musisz zajmować się wieloma sprawami. Czy postępujesz zgodnie z ustalonym planem leczenia? A może trzeba dopiero stworzyć Twój plan leczenia? Dbanie o siebie to praca, a optymalny stan zdrowia jest wynikiem wprowadzenia odpowiednich zmian w stylu życia i ścisłej współpracy z lekarzem prowadzącym w celu znalezienia odpowiedniego dla siebie planu leczenia objawów choroby.

2. Czy poświęcam wystarczająco dużo czasu na przyjemności?

To zrozumiałe, że pod koniec dnia czujemy się wyczerpani godzinami spędzonymi na pracy, zamartwianiu się, płaceniu rachunków i śledzeniu mediów społecznościowych. Upewnij się jednak, że przeznaczasz trochę czasu na przyjemności, cokolwiek to dla Ciebie oznacza i na co pozwala Twoja obecna sytuacja. Oderwanie się od codziennych zadań , aby zrobić coś przyjemnego, sprawia, że masz na co czekać z niecierpliwością każdego dnia.

3. Czy unikam ostatnio czegoś lub kogoś?

Kiedy znajduję się w obiektywnie dobrej sytuacji i zaczynam czuć, że mój nastrój się pogarsza, często okazuje się, że to dlatego, że odkładam coś na później lub unikam czegoś ważnego.

Bez względu na to, czy chodzi o konfrontację z inną osobą w trudnej sprawie, czy o zajęcie się czymś z listy spraw do załatwienia, zrealizowanie tego zadania pomoże oczyścić umysł i sprawi, że poczujesz się bardziej swobodnie. Nie uda się tego zrobić, jeśli będziesz tego unikać! Teraz może wydawać się to trudne, ale po uporaniu się z tym zadaniem poczujesz się znacznie lepiej.

4. Czy skupiam się na czymś z przeszłości, od czego nie mogę się uwolnić?

Kiedy doświadczam depresji, często zauważam, że moje spojrzenie na sprawy jest bardziej negatywne. W rezultacie zdarza mi się rozpamiętywać sytuacje z przeszłości, których nie mogę już zmienić. Życie w poczuciu żalu nie pomaga ruszyć do przodu i poczuć się lepiej. Umiejętność wybaczania (sobie lub komuś innemu) i odpuszczania jest pomocna w dążeniu do lepszego jutra.

5. Na czyją pomoc mogę liczyć, aby przetrwać złe dni?

Ważne jest mieć kilka osób, na których można się oprzeć w trudnych chwilach. Niezależnie od tego, czy jest to bliski przyjaciel, członek rodziny, terapeuta czy inna osoba cierpiąca na tę samą chorobę, zbudowanie sieci wsparcia ma zasadnicze znaczenie dla znalezienia drogi do wyjścia z mroku. Jeśli ze względu na nietypowe okoliczności nie możesz spotkać się z daną osobą osobiście, spróbuj umówić się na rozmowę telefoniczną lub rozmowę wideo.

6. Jaką osobą byłem przed depresją? Jak się zmieniłem od czasu zdiagnozowania choroby?

Depresja w podstępny sposób oddala mnie coraz bardziej od mojej prawdziwej, autentycznej osobowości. Jeśli żyjesz z tą chorobą od dłuższego czasu, zapewne wiesz, jak bardzo prawdziwe jest to stwierdzenie. Pomocne może okazać się przeglądanie starych zdjęć, zapisków w dzienniku lub innych rzeczy, które pozwolą ci nawiązać kontakt z osobą, którą byłeś przed depresją.

7. Czy wyrażam siebie właściwie, czy pozwalam emocjom narastać?

Depresja często wiąże się z tłumionym poczuciem winy, gniewu lub smutku. Ważne jest, aby rozmawiać o tych uczuciach z terapeutą lub bliską osobą, aby móc je właściwie wyrazić i nie zwlekać z uporaniem się z rzeczami, które mogą nas ograniczać. Można to zrobić zdalnie, korzystając z nowoczesnych technologii i narzędzi internetowych.

Oprócz mówienia o swoich uczuciach, można wyrażać się twórczo poprzez muzykę, sztukę, fotografię itp.

8. Jaką lekcję mogę wyciągnąć z tych wyzwań? Czy powinienem ponownie przypomnieć sobie o moim celu?

W czasie mojej najdłużej trwającej i najgłębszej depresji doświadczyłem wielkiego przebudzenia. Chciałem mieć wpływ na świat, ale zdałem sobie sprawę, że aby to osiągnąć, muszę dokonać pewnych poważnych zmian.

Znalazłem swój cel w projekcie The One Project. Dzięki rozwijaniu tego procesu twórczego i wykorzystaniu fotografii jako narzędzia terapeutycznego udało mi się lepiej zrozumieć własną psychikę, a także pomóc innym. Podziękowania, które otrzymałem na przestrzeni lat, pomogły mi skupić się na moim zdrowiu i celu w życiu.

9. Co jeszcze mogę wypróbować jako narzędzie lub źródło informacji?

Niezależnie od tego, czy jest to grupa wsparcia, aplikacja, społeczność internetowa czy specjalista w dziedzinie zdrowia psychicznego, istnieje wiele zasobów, które mogą pomóc przetrwać trudne dni. Jeśli jeden sposób nie przynosi oczekiwanych rezultatów, spróbuj innego. Należy obserwować swoje samopoczucie po wypróbowaniu różnych metod, aby wiedzieć, co nam pomaga, a co nie.

I to by było na tyle. Gratuluję, że udało ci się dotrzeć do końca listy! Mam nadzieję, że te pytania pomogą ci w takim samym stopniu, w jakim pomogły mi przez te wszystkie lata. Nie bój się od czasu do czasu wracać do nich i do odpowiedzi jakie sobie udzieliłeś.

Aby uzyskać więcej informacji na temat sposobów radzenia sobie z depresją, należy zwrócić się do lekarza lub innych członków zespołu opieki zdrowotnej.

NPS-PL-NP-00679-07-2022


Źródła wykorzystane w artykule


Osoba(y), która(e) napisała(y) i stworzyła(y) treść tego artykułu oraz której(ych) zdjęcia są w nim zamieszczone, otrzymała(y) wynagrodzenie od firmy Teva Pharmaceuticals za swój wkład pracy. Treści te reprezentują opinie autorów i nie muszą odzwierciedlać opinii firmy Teva Pharmaceuticals. Ponadto, Teva Pharmaceuticals nie weryfikuje, nie kontroluje, nie ma wpływu ani nie promuje żadnych treści publikowanych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych należących do autora artykułu. Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i nie powinien być traktowany jako porada lub zalecenie medyczne. Przed rozpoczęciem nowego lub zmianą aktualnego schematu leczenia należy skonsultować się z lekarzem w celu uzyskania diagnozy.

Artykuł ten został pierwotnie opublikowany przez firmę Teva na stronie internetowej Life Effects, gdzie dostępne są również inne artykuły i treści dla użytkowników z USA i Europy.

Tylko dla użytkowników z USA: https://lifeeffects.teva/us/
Tylko dla użytkowników z Europy: https://lifeeffects.teva/eu/

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę:


Może zainteresuje Cię również…

Odparzenia skóry u dzieci

Dowiedz się więcej

Zdrowie na talerzu czyli jak wspierać odporność dziecka w sezonie infekcyjnym

Dowiedz się więcej

Co zrobić, gdy koleżanki i koledzy nie wierzą, że masz ataki migreny?

Dowiedz się więcej