1. ODCIENIE ZDROWIA
  2. Wszystkie artykuły
  3. 5 sposobów, aby lepiej zrozumieć swoją depresję

5 sposobów, aby lepiej zrozumieć swoją depresję

Getty Images / PeopleImages

Bryce Evans opowiada o narzędziach jakich używa, aby dowiedzieć się więcej o swojej chorobie

W moim wieloletnim doświadczeniu z depresją wiele uwagi poświęciłem introspekcji i osobistym spostrzeżeniom na temat funkcjonowania mojego umysłu i ciała - mocnych i słabych stron, skłonności, czynników wyzwalających, wartości i wielu innych aspektów.

Ale, jak zapewne się domyślacie, te spostrzeżenia nie spadły mi z nieba prosto do mojego pełnego lęków umysłu.

Wiele pracy kosztowało mnie przebicie się przez odmęty wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym na przestrzeni lat, aby zacząć wszystko lepiej rozumieć. Jednak w porównaniu z tym, jak się czułem i jak żyłem wcześniej, mogę powiedzieć zdecydowanie, że wysiłek ten się opłacił.

Teraz, kiedy mam już spore doświadczenie w wypróbowywaniu różnych rozwiązań, chcę się podzielić z Wami tym, co najlepiej sprawdziło się w moim przypadku. Być może pomoże Wam to w Waszej drodze ku lepszemu radzeniu sobie z depresją.

Jak zawsze, ważne jest, aby omawiać tego rodzaju opcje i narzędzia ze swoim lekarzem lub specjalistą ds. zdrowia psychicznego. Mogą oni pomóc w uzyskaniu lepszego wglądu w stan zdrowia i dostosowaniu działań do indywidualnych potrzeb.

Oto pięć sposobów, z których korzystam równolegle z moim planem leczenia, pomocnych w lepszym zrozumieniu depresji i radzeniu sobie z nią.

Pisanie prozy, poezji lub prowadzenie dziennika

Jednym z najważniejszych spostrzeżeń, jakie poczyniłem na przestrzeni lat jest to, jak ważne jest wyrażanie swoich myśli i wyrzucanie ich z głowy. Zbyt długo milczałem, co bardzo dużo mnie kosztowało. Niewyrażanie swoich myśli i obaw sprawiało, że stawały się one jeszcze większe i bardziej przytłaczające, im dłużej trzymałem je w sobie.

Korzystam z wielu różnych form pisania - od prowadzenia dziennika po bardziej kreatywne formy, takie jak poezja i proza i jest to dla mnie świetny sposób nie tylko na uwolnienie moich myśli i niepokojów, ale także na przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym, kiedy przelewam je na papier. Mam stosy dzienników, które prowadziłem codziennie przez wiele lat i które bardzo pomogły mi bezpiecznie zrzucać z siebie troski i stresy każdego dnia i rozpoczynać nowy dzień z czystym kontem.

Poza tym jest to proste, szybkie i łatwe do zrobienia. Nawet jedna mała kartka dziennie może zrobić ogromną różnicę jeśli będzie się to robić konsekwentnie przez dłuższy czas. Nie trzeba nad tym myśleć, tylko zacząć pisać.

Czasami zdarzało mi się napisać pewne rzeczy, a następnie spalić kartki w ramach procesu katharsis (jeśli chcecie tego spróbować, zróbcie to bezpiecznie). Dużą zaletą pisania wierszy lub dzienników (jeśli nie planujecie ich spalić) jest to, że można wracać do nich po kilku tygodniach, miesiącach a nawet latach i spojrzeć na nie z nowej perspektywy lub zobaczyć, jak daleko udało nam się zajść od tamtego czasu.

Terapia

Poszedłem na kilka sesji terapeutycznych w szczególnie chaotycznym okresie mojego życia, kiedy moje związki, finanse i praca znalazły się w epicentrum zawirowań przepełnionych lękiem i dezorientacją. Brzmi jak wesoły okres, prawda?

Nieoceniona była możliwość skorzystania z pomocy profesjonalisty, który wysłuchał mnie, zadał odpowiednie pytania i zapewnił bezpieczną, poufną przestrzeń, w której mogłem się z tym uporać. Czasami, podobnie jak w przypadku pisania, kiedy wypowiadasz coś na głos, zyskujesz nowe spojrzenie lub perspektywę na to, z czym się zmagasz, a terapeuta może Cię pokierować w tym procesie.

Oprócz słuchania, terapeuci i specjaliści od zdrowia psychicznego są przeszkoleni i posiadają umiejętności, które pomagają w radzeniu sobie z tymi poważnymi wyzwaniami. Mogą też dostarczyć swoim pacjentom innych narzędzi, pomocnych w rozwiązywaniu problemów.

Fotografia

Jednym z największych problemów, z jakimi zetknąłem się, kiedy po raz pierwszy chciałem otwarcie mówić o depresji i lęku, z którymi się zmagałem, było poczucie, że nie mam odpowiednich słów, by je właściwie opisać. Mając świadomość stygmatyzacji, borykając się ze skomplikowanymi fizycznymi i psychicznymi objawami, a także z własnymi, lękowymi narracjami wewnętrznymi, bardzo trudno było mi powiedzieć niektóre z tych rzeczy na głos. I tu właśnie pojawiła się fotografia, jako niewerbalna forma komunikacji i sposób na wyrażenie tego, co przeżywam.

Pierwszym sposobem, w jaki zacząłem opowiadać swoją historię, była seria zdjęć, która z czasem przerodziła się w projekt The One Project.

Dzielenie się swoimi myślami i uczuciami za pomocą fotografii może być bardzo oczyszczające, zwłaszcza gdy ktoś inny potrafi je właściwie odebrać, a nawet pochwalić twoją pracę. Komunikowanie się w ten sposób daje mi dodatkową warstwę ochronną pomiędzy mną a moją historią (ludzie mogą ją interpretować na swój własny sposób) i, podobnie jak pisanie, jest kolejną możliwością rejestrowania momentów, na które można później spojrzeć wstecz i zastanowić się nad nimi.

Najlepsze jest to, że zdjęcia nie muszą być technicznie dokładne ani piękne, nie potrzebujesz profesjonalnego aparatu (używaj swojego telefonu!) i nie musisz być fotografem, aby to robić. Wszystko opiera się na praktyce.

Rysowanie i sztuki wizualne

Przetwarzanie emocji lub traumy może być skomplikowane, a z mojego doświadczenia wynika, że wymaga też aktywowania różnych części umysłu i ciała. Tu właśnie mogą pomóc bardziej wizualne lub materialne praktyki, takie jak szkicowanie, malowanie lub inne formy sztuk wizualnych.

Spróbuj narysować lub naszkicować, jak wygląda depresja. Kim jesteś, kiedy jesteś w depresji? Jaki byłeś przed depresją?

Szybkie rysunki lub tworzenie innych prac na takie tematy pomogło mi uzyskać wgląd w te obszary siebie, których nie byłem wcześniej świadomy. Często okazuje się, że więcej odkrywam w trakcie procesu tworzenia niż w samym produkcie końcowym.

Podobnie jak w przypadku fotografii, nie trzeba być artystą - wystarczy po prostu robić sztukę!

Zapisanie się do grupy wsparcia

Uważam, że ważne jest, aby mieć w swoim otoczeniu grupę osób, które nas rozumieją i mogą wspierać nas w tym trudnym doświadczeniu, zwłaszcza w ramach jakiejś struktury, która zapewnia bezpieczeństwo.

Należałem do kilku różnych grup, które spotykały się raz w tygodniu, i w różnych momentach mojego życia i zmagań z depresją, kontakt z nimi był dla mnie przełomowym doświadczeniem. Pocieszająca była świadomość, że cokolwiek wydarzyło się w ciągu tygodnia, będę mógł o tym opowiedzieć grupie i zyskać inną perspektywę, poradę lub po prostu być wysłuchanym z pełną uwagą. Już samo słuchanie historii i doświadczeń innych osób dawało mi tak wiele.

Grupy działają w różny sposób i znalezienie takiej, która będzie dla nas najlepsza, może zająć trochę czasu. Porozmawiajcie ze swoim lekarzem lub specjalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego o tym, jakiej grupy potrzebujecie - być może będą w stanie zaproponować jakieś grupy.

Zapamiętaj!

Niezależnie od tego, na jakim etapie swojej drogi do odzyskania zdrowia psychicznego się znajdujesz, być może są sposoby, aby lepiej zrozumieć, jak ten stan na Ciebie wpływa i jak sobie z nim skuteczniej radzić.

Jesteś najważniejszym projektem swojego życia. Warto w niego zainwestować.

Więcej informacji o sposobach radzenia sobie z depresją można uzyskać od swojego lekarza.


Osoba(y), która(e) napisała(y) i stworzyła(y) treść tego artykułu oraz której(ych) zdjęcia są w nim zamieszczone, otrzymała(y) wynagrodzenie od firmy Teva Pharmaceuticals za swój wkład pracy. Treści te reprezentują opinie autorów i nie muszą odzwierciedlać opinii firmy Teva Pharmaceuticals. Ponadto, Teva Pharmaceuticals nie weryfikuje, nie kontroluje, nie ma wpływu ani nie promuje żadnych treści publikowanych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych należących do autora artykułu. Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i nie powinien być traktowany jako porada lub zalecenie medyczne. Przed rozpoczęciem nowego lub zmianą aktualnego schematu leczenia należy skonsultować się z lekarzem w celu uzyskania diagnozy.

Artykuł ten został pierwotnie opublikowany przez firmę Teva na stronie internetowej Life Effects, gdzie dostępne są również inne artykuły i treści dla użytkowników z USA i Europy.

Tylko dla użytkowników z USA: https://lifeeffects.teva/us/
Tylko dla użytkowników z Europy: https://lifeeffects.teva/eu/

NPS-PL-NP-00687-08-2022

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę:


Może zainteresuje Cię również…

Opracowanie własnej porannej rutyny w przypadku depresji

Bryce Evans
Dowiedz się więcej

9 pytań, które warto sobie zadać, gdy cierpisz na depresję

Bryce Evans
Dowiedz się więcej

Co robić, gdy Twoje narzędzia nie działają?

Bryce Evans
Dowiedz się więcej