1. ODCIENIE ZDROWIA
  2. Wszystkie artykuły
  3. Zdrowie na talerzu czyli jak wspierać odporność dziecka w sezonie infekcyjnym

Zdrowie na talerzu czyli jak wspierać odporność dziecka w sezonie infekcyjnym

Pełnowartościowa i dobrze zbilansowana dieta to podstawa prawidłowego rozwoju i budowania naturalnej odporności organizmu dziecka na infekcje. Jak zadbać o właściwy skład i zawartość jadłospisu dzieci?

Właściwe zbilansowanie diety dziecka to trudne zadanie. Przede wszystkim ze względu na preferencje żywieniowe najmłodszych i ich naturalną niechęć do zdrowej żywności. Wysokoprzetworzone produkty, takie jak większość słodyczy czy frytki, oferują specyficzne nuty smakowe (duża ilość soli, cukru, sodu), wzmagające uczucie głodu i mogące z czasem prowadzić do fizycznego uzależnienia. [1] Smaków tych, najczęściej nie znajdziemy w surowych lub gotowanych (najlepiej na parze) potrawach, które dzięki temu, że nie są poddawane obróbce termicznej, zawierają najwięcej witamin i mikroelementów [2] cennych dla zdrowia, prawidłowego rozwoju i budowania odporności dziecka.

Wspieranie naturalnej odporności

W sezonie infekcyjnym dobrze jest przyjrzeć się bliżej diecie swojego dziecka i ocenić ją pod względem zawartości składników wspierających odporność. Warto zachęcić dziecko do jedzenia naturalnych produktów o udowodnionym pozytywnym wpływie na zdrowie. Takim produktem jest np. miód lipowy, który zawiera naturalne związki o działaniu antybakteryjnym. [3] Tu zadanie jest stosunkowo proste, ponieważ miód jest słodszy od cukru, więc prawdopodobnie dość łatwo będzie zachęcić dziecko do zjedzenia miodu. Zdecydowanie trudniej będzie w przypadku np. czosnku kefiru lub maślanki (naturalne probiotyki) [4], jeżeli w alternatywie dzieci mają do dyspozycji np. chipsy.

Zapewnienie odpowiednich witamin i minerałów w diecie dziecka może wpłynąć na wspomaganie jego układu odpornościowego w sezonie jesienno-zimowym. Zapewnienie odpowiedniej różnorodności i składu ilościowego staje się dodatkowo trudne z uwagi na coraz mniejszą ilość świeżych, nieprzetworzonych owoców i warzyw; w miarę upływu czasu, przechowywane zbiory tracą swoje walory odżywcze. Szczególnie trudne może być także zapewnienie odpowiedniej ilości witaminy D. Z uwagi na uwarunkowania geograficzne Polski, jesienią i zimą witamina D nie wytwarza się na naszej skórze w wystarczającej ilości nawet w słoneczne dni.

Dieta podstawą prawidłowego rozwoju

Oprócz wpływu na budowanie odporności, dieta dziecka ma ważny wpływ na pozostałe czynniki kształtujące organizm młodego człowieka. To m.in. od odpowiedniego odżywania zależy, czy dziecko będzie miało siłę na sport i otwarty, chłonny umysł do nauki. Poprzez zbilansowaną dietę rozumiemy pełnowartościowy posiłek bogaty w substancje odżywcze i witaminy. W okresie rozwoju ważne pierwiastki dla dziecka to m.in.: żelazo, fosfor, selen, cynk, niacyna, witaminy z grupy B, witamina A i D. [5] Dbając o zdrowie dziecka, warto wziąć pod uwagę odpowiednią suplementację, która uzupełni luki w diecie. Rodzicowi natomiast przyniesie komfort i poczucie, że zapewnia dziecku dokładnie to, czego potrzebuje w odpowiednich dla niego proporcjach.

O oprócz diety pamiętajmy o ruchu, dbajmy o aktywność fizyczną dziecka poprzez zajęcia sportowe czy rodzinne spacery, nie tylko w piękną pogodę.

O suplementacji diety, wspieraniu odporności dziecka dowiesz się więcej na stronie

www.vibovit.pl

[1] Żywność wysoko przetworzona - powody dla których po nią sięgamy; https://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,zywnosc-wysoko-przetworzona-powody-dla-ktorych-po-nia-siegamy.html; dostęp z dnia 2.03.2022 r.

[2] Jak obróbka termiczna wpływa na zawartość składników odżywczych; Biofarmacja.pl;  https://biofarmacja.com.pl/Jak-obrobka-termiczna-wplywa-na-zawartosc-skladnikow-odzywczych-w-zywnosci-blog-pol-1587931529.html; dostęp z dnia 2.03.2022 r.

[3] Bąkowska M et al.; Właściwości prozdrowotne wybranych miodów; Pomeranian J Life Sci 2018;64(3):147-151; http://ojs.pum.edu.pl/pomjlifesci/article/download/459/360; dostęp z dnia 15.07.2021 r.

[4] Wojda B; Przetwory mleczne to cenne naturalne probiotyki: https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/przetwory-mleczne-to-cenne-naturalne-probiotyki/; dostęp z dnia 2.03.2022 r.

[5] Jaczewska-Schuetz J et al.; Mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja w żywieniu dzieci i młodzieży. Praktyczne wskazówki; Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej; https://ncez.pzh.gov.pl/zywienie-w-placowkach/mieso-ryby-nasiona-roslin-straczkowych-i-jaja-w-zywieniu-dzieci-i-mlodziezy-praktyczne-wskazowki/; dostęp z dnia 2.03.2022 r.

 

NPS-PL-NP-00536-03-2022

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę:


Może zainteresuje Cię również…

Odparzenia skóry u dzieci

Dowiedz się więcej

Co zrobić, gdy koleżanki i koledzy nie wierzą, że masz ataki migreny?

Dowiedz się więcej

Ja, moja mama i migrena

Dowiedz się więcej