POLSKA

Migrena i przeciążenie sensoryczne: Przydatne wskazówki

Przeciążenie sensoryczne oznacza nadmierną stymulację zmysłów na skutek zbyt wielu bodźców z otoczenia. Sytuacja taka jest dużym wyzwaniem dla osób z migreną i czynnikiem wyzwalającym napad choroby.

Źródłem przeciążenia sensorycznego może być zatłoczone pomieszczenie, ekrany, jasne światła, silne zapachy lub dotyk. Chorzy na migrenę często doświadczają przeciążenia sensorycznego ze względu na ich zwiększoną wrażliwość na bodźce zewnętrzne.

Objawy związane z przeciążeniem sensorycznym to:

  • problemy z utrzymaniem uwagi
  • nadmierne pobudzenie
  • napięcie mięśniowe
  • zaburzenia koncentracji
  • znużenie
  • bezsenność
  • unikanie dotykania lub bycia dotykanym
  • zatykanie uszu, aby stłumić głośne dźwięki
  • podrażnienie w kontakcie z różnymi materiałami
  • bycie cały czas w ruchu, ciągłe zmiany pozycji
  • zawroty głowy.

U osób z migreną przeciążenie sensoryczne wywołuje następujące reakcje:

  • Fotofobia: nadwrażliwość na jaskrawe światła, światło emitowane przez ekrany komputera, telewizora czy telefonów komórkowych, światło słoneczne, światła stroboskopowe lub neony
  • Fonofobia: nadwrażliwość na głośne dźwięki, zatłoczone, gwarne pomieszczenia, dźwięk w operze, teatrze lub kinie, głośne rozmowy, ruch uliczny
  • Nadwrażliwość na silne zapachy: perfumy, odświeżacze powietrza, spaliny, zapach farby, ostre chemikalia, środki czyszczące, dym papierosów, cygar lub fajki
  • Allodynia: odczuwanie bólu w sytuacjach, które u zdrowych osób nie powodują uczucia bólu, np. szczotkowanie włosów, czy kontakt skóry z odzieżą.

Bodźce tego rodzaju mogą być trudne do uniknięcia, ale są sposoby, aby zmniejszyć ich oddziaływanie na nas i na migrenę. Ponieważ przeciążenie sensoryczne działa podobnie jak wyzwalacze migreny, wykorzystanie nabytych umiejętności radzenia sobie z wyzwalaczami może pomóc w kontrolowaniu objawów w obu przypadkach.

Doświadczam przeciążenia sensorycznego na co dzień, ale istnieją sposoby, aby ograniczyć jego wpływ na moje ciało. Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą w tym pomóc.

Fotofobia

Moje oczy są niesamowicie wrażliwe na jasne światło, szczególnie jarzeniowe oraz na migotanie ekranu telewizora. Wyeksponowanie na takie bodźce może spowodować w moim przypadku ból oczu, trudności w koncentracji, zawroty głowy i znużenie.

Sztuczne źródła światła są dla mnie większym problemem niż naturalne światło słoneczne, dlatego zainwestowałam w parę okularów do noszenia w domu z barwionymi szkłami.

Noszę je zawsze kiedy korzystam z komputera, urządzeń mobilnych lub gdy oglądam telewizję. Przydają się też bardzo kiedy jestem np. w poczekalni czy biurze  z oświetleniem jarzeniowym.

Osoby pracujące w biurze są zazwyczaj wyeksponowane na światło fluorescencyjne. Istnieje możliwość zainstalowania filtrów łagodzących jaskrawe światło uciążliwe dla oczu i powodujące problemy z koncentracją. Filtry te redukują zmęczenie, ból oczu, zawroty głowy i zaburzenia koncentracji związane z fotofobią.

Osłony antyrefleksyjne na ekran monitora komputerowego i telefonu  łagodzą uciążliwy dla oczu odblask. Wprowadzenie tego rodzaju rozwiązań w biurze nie tylko pomoże wam pracować bardziej wydajnie, ale przyczyni się do stworzenia zdrowszego środowiska pracy dla wszystkich.

Fonofobia

Głośne dźwięki mogą być bardzo bolesne dla osób z migreną. Mogą w jednej chwili wywołać migrenę i zrujnować dzień, szczególnie jeśli było to niespodziewane. Kiedy tylko możesz, postaraj się przygotować na sytuacje, w których wiesz, że znajdziesz się w głośnym otoczeniu.

Zatłoczone przestrzenie, takie jak samoloty, poczekalnie czy restauracje mogą być bardzo hałaśliwe. Przeciwhałasowe słuchawki ochronne są świetnym rozwiązaniem w  takich sytuacjach. Warto także mieć w torebce, w biurku i w samochodzie parę zatyczek do uszu na wypadek nieprzewidzianego, głośnego hałasu – na przykład robót drogowych.

Być może konieczna będzie rezygnacja z chodzenia na koncerty lub przedstawienia grane na żywo jeżeli kombinacja przebywania wśród wielu ludzi z głośną muzyką okaże się zbyt trudna do zniesienia.

Zapachy

Czy zdarzyło ci się kiedyś przejść przez chmurę dymu papierosowego przed wejściem do budynku lub znaleźć się w dziale z perfumami w domu towarowym? Tak intensywne zapachy mogą spowodować migrenę, a w niektórych przypadkach nie można ich uniknąć.

Chociaż nie mamy wpływu na to co dzieje się na ulicy lub co robią inni ludzie, jest kilka sposobów, aby zabezpieczyć się przed skutkami takich bodźców. Jeśli prowadzisz samochód, a przed tobą jedzie pojazd, z którego rury wydechowej wydobywa się intensywny, drażniący zapach przestaw klimatyzację na obieg zamknięty, aby odciąć dopływ powietrza z zewnątrz. Możesz także stosować łagodny, neutralny zapach samochodowy, żeby  stworzyć bardziej przyjazne środowisko wewnątrz samochodu.

Kila kropli twojego ulubionego olejku eterycznego na chusteczce, lub kawałku tkaniny do wąchania kiedy wyczujesz nieprzyjemny zapach przy wchodzeniu do budynku, podczas oczekiwania w poczekalni lub wizyty w centrum handlowym może być bardzo pomocne.

Jeśli masz koleżanki lub kolegów, którzy używają silnych perfum, wód po goleniu lub balsamów do ciała, możesz poprosić, żeby wspólna przestrzeń biurowa była wolna od takich zapachów. Dowiedz się, czy zamiast silnych środków czyszczących mogłyby być stosowane ekologiczne preparaty o neutralnym zapachu.

Będzie to korzystniejsze dla środowiska naturalnego i zdrowsze dla wszystkich w biurze. Nikt nie lubi wdychać drażniących zapachów. Trzymanie kilku maseczek filtrujących zapachy w szufladzie biurka lub w schowku na rękawiczki może być użytecznym doraźnym rozwiązaniem, jeśli nie masz problemu z ich używaniem.

Allodynia

Lata życia z migreną sprawiły, że moja głowa stała się niezwykle wrażliwa na dotyk. Czasami mam wrażenie, że bolą mnie nawet włosy. Najlżejszy dotyk może niekiedy spowodować, że czuję się jakby moją głowę ktoś przepuszczał przez wyżymaczkę.

Czesanie, mycie i układanie włosów to zawsze bolesne czynności. Mogę jednak wprowadzić pewne drobne zmiany w sposobie pielęgnacji włosów, aby czuć się lepiej.

Mam bardzo grube, gęste, kręcone włosy, a ich ujarzmienie to prawdziwe wyzwanie. Z czasem nauczyłam się jednak dbać o nie lepiej. Podczas mycia włosów, dzielę je na cztery sekcje i każdą myję kolejno. Używam zawsze odpowiedniej odżywki, aby ułatwić rozczesywanie włosów.

Dzięki temu wywieram mniejszą presję na włosy i skórę głowy i odczuwam lżejszy ból.  Nie myję też włosów zbyt często i staram się nie dotykać ich bez potrzeby.

U niektórych ludzi, allodynia obejmuje całe ciało. Trzeba wówczas zadbać o komfortową odzież wykonaną z delikatnych, naturalnych włókien. Syntetyczne tkaniny, wełna czy sztruks mogą podrażniać skórę. Luźne ubrania pozwalają skórze oddychać i mają mniejszy kontakt  z ciałem, w przeciwieństwie do obcisłej odzieży.

Pościel w łóżku powinna być również wykonana z miękkich i delikatnych tkanin. Zadbaj o właściwe nawilżenie skóry. Mydła i balsamy bez zapachu i sztucznych barwników  pomagają utrzymać zdrową, gładką skórę, która jest bardziej odporna na ewentualny drażniący efekt niektórych tkanin.

Więcej informacji na temat radzenia sobie z migreną i nadwrażliwością na bodźce można uzyskać od swojego lekarza lub innych pracowników służby zdrowia.

 

PO/GTV/20/0146

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę: