POLSKA

Jak biegać w wyścigach z astmą

Życie z astmą nie musi koniecznie powstrzymać cię przed aktywnością fizyczną, ani nawet przed rywalizowaniem na najwyższym poziomie. Robert Korzeniowski to jeden z najbardziej utytułowanych polskich sportowców w historii 4 razy stawał na najwyższym stopniu olimpijskiego podium. Astmę oskrzelową zdiagnozowano u niego w młodym wieku, ale to nie przeszkadzało mu w odnoszeniu sportowych sukcesów

Skutecznie kontrolowana astma to choroba, z którą nie tylko można żyć, ale nawet czerpać radość z biegania i rywalizowania.

Jako osoba, która nigdy już nie będzie olimpijczykiem, ale nadal lubi dreszczyk emocji związany z udziałem w wyścigu, mam kilka wskazówek dla chorych na astmę, którzy mimo to marzą aby na ich szyjach zawisł kiedyś cenny krążek metalu.

Pięć podstawowych wskazówek dotyczących biegania w wyścigach z astmą

Zawsze miej przy sobie inhalator

Jeśli wśród publiczności na imprezie są twoi przyjaciele lub krewni możesz zawsze poprosić ich o popilnowanie inhalatora, gdy nie masz żadnych kieszeni, ani pasa do biegania (szczególnie jeśli z przebiegu trasy wynika, że będziesz wielokrotnie mijał ich podczas biegu). Jednakże, o ile to tylko możliwe zaleca się, abyś miał inhalator cały czas przy sobie, aby móc z niego skorzystać natychmiast gdy wystąpi taka potrzeba.

Ubierz się odpowiednio do okazji

Nieprzewidywalna brytyjska pogoda nie ułatwia decyzji jak się ubrać na bieg, ale dobrą radą w każdej sytuacji jest ubranie ‘na cebulkę.’ Wcześnie rano w dzień wyścigu temperatura może być jeszcze niska, a więc dodatkowe zabezpieczenie przed chłodem może pozwolić uniknąć problemów związanych z oddychaniem zimnym powietrzem. Kiedy zrobi się cieplej, możesz zdejmować kolejne warstwy swojego ubrania.

Jeśli zgubisz po drodze okrycie wierzchnie – nie martw się za bardzo. Po każdym wyścigu odnalezione rzeczy są przekazywane na cele charytatywne, a więc możesz przy okazji zrobić coś dobrego dla innych!

Miej racjonalne oczekiwania

Bieganie z astmą może być prawdziwym wyzwaniem, więc powinieneś być dumny z samego faktu, że je podejmujesz! Jeśli czujesz, że powinieneś zrobić sobie dzień wolnego, daj sobie trochę luzu. Przyjmij do wiadomości, że możesz nie zrobić rekordowego wyniku i skoncentruj się na (bezpiecznym) ukończeniu wyścigu.

Jeśli mam problem ze złapaniem oddechu, zazwyczaj przechodzę na marsz kiedy trasa biegnie pod górę i biegnę przez pozostałą część. Jednakże, gdy objawy astmy są trudne do kontrolowania w danym dniu, nie powinieneś się zmuszać do biegania w ogóle. Ukończenie wyścigu nigdy nie może być ważniejsze niż twoje zdrowie.

Skoncentruj się na pozytywnych aspektach

Jeśli wyścig nie przebiega po twojej myśli lub gdy zmagania z organizmem kosztują cię zbyt wiele, spróbuj skupić się na pozytywnych aspektach tego, co robisz. Dla mnie oznacza to podziwianie pięknych  krajobrazów, delektowanie się poczuciem wolności jakie towarzyszy zbieganiu z góry w dół, uśmiechanie się do kibiców na trasie i uściśnięcie mojej rodziny za każdym razem, gdy moja ich na trasie. Po wyścigu, poklep się po plecach za ukończenie trasy, części trasy lub nawet za to, że dałeś radę wygrzebać się z łóżka, żeby wziąć udział w wyścigu, co dla wielu ludzi pozostaje nadal tylko niespełnionym marzeniem!  

Zadbaj o regenerację

Jeśli twoja astma nie będzie pod kontrolą po wyścigu, wówczas być może trzeba będzie skorzystać z pomocy lekarskiej. W moim przypadku, chociaż po ukończeniu biegu mam czasami świszczący oddech, na ogół objaw ten mija po gorącym prysznicu i wypiciu kubka herbaty. Po przekroczeniu linii mety skup się na głębokim, powolnym oddychaniu i spowolnieniu rytmu serca. Pamiętaj, żeby założyć dodatkową bluzę i utrzymywać ciepło w okolicy klatki piersiowej i płuc, kiedy twoje ciało zacznie się stopniowo wychładzać.


PO/GTV/20/0187

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę: