1. ODCIENIE ZDROWIA
  2. Wszystkie artykuły
  3. Co robić, gdy Twoje narzędzia nie działają?

Co robić, gdy Twoje narzędzia nie działają?

Getty Images / vgajic

Bryce Evans dzieli się swoimi wskazówkami, jak wrócić na właściwe tory, kiedy ma się wrażenie, że plan radzenia sobie z depresją zderzył się ze ścianą.

Moim zdaniem jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby lepiej kontrolować swoje samopoczucie psychiczne, jest znalezienie narzędzi, które będą dla Ciebie skuteczne. Mogą to być techniki mindfulness, terapia, leki lub inne działania terapeutyczne - wszystko zależy od indywidualnych potrzeb danej osoby. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi korzystasz, ważne jest, abyś uzgodnił je ze swoim lekarzem, ponieważ tylko on może udzielić Ci profesjonalnej porady.

Pomocne mogą być także pewne zachowania i nawyki, a jest ich wiele do wypróbowania. Czy odczuwasz niepokój, jeśli wypijesz trochę (lub zbyt dużo) kofeiny? Ja tak, zwłaszcza na pusty żołądek. Czy joga jest dla Ciebie świetnym sposobem na zresetowanie swojego stanu psychicznego? A co z kocami obciążeniowymi na stany lękowe?

Potrzeba wielu eksperymentów, wysiłków i poszerzania świadomości, aby dowiedzieć się, czego i kiedy używać.

Z mojego doświadczenia wynika, że takie eksperymentowanie jest absolutnie warte włożonego w nie wysiłku. W trakcie tego procesu można się wiele nauczyć, a praca wykonana, aby naprawdę zrozumieć, czego się potrzebuje, daje niesamowitą satysfakcję w dłuższej perspektywie.

Co jednak zrobić, gdy nagle okaże się, że Twoje narzędzia przestały działać? Może to wynikać z tego, że zmieniła się Twoja sytuacja, lub z tego, że zmienił się świat wokół Ciebie.

Sytuacja taka może okazać się naprawdę trudna, zwłaszcza kiedy włożyło się tak wiele wysiłku w zbudowanie swojego osobistego zestawu narzędzi. Zdarzyło mi się to już wcześniej, a ostatnio miałem również kontakt z jednym z członków społeczności The One Project, który zmagał się z tym problemem.

Bardzo ważne jest, aby słuchać siebie i nauczyć się wyłapywać sygnały, że coś jest nie w porządku. Świadomość może pomóc w bardziej proaktywnym poszukiwaniu pomocy, gdy tylko zauważysz, że stajesz się smutny lub, że zaczynają się u Ciebie pojawiać objawy depresji.

Każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby, więc to, co sprawdza się w moim przypadku, może nie być najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie. Jeśli jednak czujesz, że znalazłeś się pod ścianą, oto moje wskazówki, jak wrócić na właściwą drogę.

Skorzystaj ze swojej sieci wsparcia i pomocy lekarza

Pierwszym krokiem powinno być zawsze zwrócenie się do kogoś z prośbą o wsparcie. Należy przede wszystkim poinformować zaufaną osobę o sytuacji i problemach, z jakimi się zmagamy. Jeśli pracujesz aktualnie z psychologiem lub terapeutą, powinieneś się z nimi skontaktować. Jeśli nie, być może warto poszukać możliwości terapii.

Pomoże Ci to spojrzeć na obecną sytuację z zewnątrz i otworzy drogę do wypróbowania nowych narzędzi i metod. Dobrze jest też po prostu usłyszeć, że nie jest jesteś sam ze swoimi problemami.

W przypadku członka społeczności One Project, o którym wspomniałem wcześniej, nasza prywatna grupa na Facebooku zapewniła mu natychmiastowe wsparcie i porady, które, jak twierdzi, bardzo mu pomogły.

Oceń swoją aktualną sytuację

Poświęć trochę czasu na zapisanie lub zmapowanie wszystkich aspektów sytuacji, w której się obecnie znajdujesz: swoich zmartwień, obaw, wyzwań, stresów, obciążenia pracą, obowiązków i wszystkiego innego, co wiąże się z twoim obecnym stanem. Czy jest coś szczególnego, co zwraca Twoją uwagę?

Z moich doświadczeń wynika, że jeśli nie mogę pozbyć się uczucia niepokoju lub objawów depresji za pomocą zwykłych narzędzi, to znaczy, że w moim życiu wydarzyło się coś, czego nie kontroluję lub z czym sobie nie radzę.

Czy jest jakaś ważna (i prawdopodobnie trudna) rozmowa, której unikasz? A może po prostu przeżywasz bardziej stresujący okres niż zwykle?

Bardzo łatwo dać się pochłonąć codziennym zadaniom i nie dostrzegać, że unikamy spraw, które mają duży wpływ na nasz umysł i zdrowie. Sporządzenie listy rzeczy, które nas trapią lub które po prostu nie funkcjonują właściwie, może pomóc w znalezieniu najlepszego sposobu poradzenia sobie z nimi.

Wprowadź w życie nowy plan

Wybór kolejnych kroków będzie zależał od Twoich indywidualnych potrzeb. Być może po dokonaniu samooceny, o której mowa powyżej, będziesz w stanie zidentyfikować problemy lub przeszkody, a być może terapeuta pomoże Ci w opracowaniu nowych strategii, które będziesz mógł wypróbować. Jeśli nie znajdujesz tego samego uczucia ulgi, do którego jesteś przyzwyczajony, to zdecydowanie nadszedł czas, aby zacząć wypróbowywać nowe narzędzia.

Zanim jednak spróbujesz czegoś nowego, możesz postarać się zwiększyć częstotliwość lub intensywność stosowania obecnych narzędzi, aby sprawdzić, czy to pomoże. Na przykład, jeśli masz zwyczaj ćwiczyć (lub uprawiać jogę) raz w tygodniu, może powinieneś dodać kolejną sesję w każdym tygodniu, aby przekonać się, czy to pomoże.

Może spotykałeś się regularnie, co tydzień ze swoim bliskim przyjacielem, a ostatnio już się nie spotykacie? Może warto zdzwaniać się częściej i bardziej regularnie? Elementy planu działania będą oczywiście dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb.

Zapamiętaj!

Przez cały czas ważne jest, aby obserwować, w jakim punkcie się znajdujemy, co aktualnie testujemy i jakie są nasze reakcje lub wyniki podjętych działań. Na przestrzeni tych wszystkich lat, kiedy zmagałem się z depresją, choroba zmieniała się i ewoluowała na wiele sposobów, jeśli chodzi o to, jak jej doświadczam i co pomaga mi przezwyciężyć jej objawy.

Pamiętaj, że przechodziłeś przez to już wcześniej i udało ci się dotrzeć na drugą stronę. Przezwyciężyłeś depresję w 100 procentach w każdym dniu swojej walki z tą chorobą.

I co najważniejsze: Pamiętaj, że nie jesteś sam.


Osoba(y), która(e) napisała(y) i stworzyła(y) treść tego artykułu oraz której(ych) zdjęcia są w nim zamieszczone, otrzymała(y) wynagrodzenie od firmy Teva Pharmaceuticals za swój wkład pracy. Treści te reprezentują opinie autorów i nie muszą odzwierciedlać opinii firmy Teva Pharmaceuticals. Ponadto, Teva Pharmaceuticals nie weryfikuje, nie kontroluje, nie ma wpływu ani nie promuje żadnych treści publikowanych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych należących do autora artykułu. Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i nie powinien być traktowany jako porada lub zalecenie medyczne. Przed rozpoczęciem nowego lub zmianą aktualnego schematu leczenia należy skonsultować się z lekarzem w celu uzyskania diagnozy.

Artykuł ten został pierwotnie opublikowany przez firmę Teva na stronie internetowej Life Effects, gdzie dostępne są również inne artykuły i treści dla użytkowników z USA i Europy.

Tylko dla użytkowników z USA: https://lifeeffects.teva/us/
Tylko dla użytkowników z Europy: https://lifeeffects.teva/eu/

NPS-PL-NP-00688-08-2022

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę:


Może zainteresuje Cię również…

Opracowanie własnej porannej rutyny w przypadku depresji

Bryce Evans
Dowiedz się więcej

5 sposobów, aby lepiej zrozumieć swoją depresję

Bryce Evans
Dowiedz się więcej

9 pytań, które warto sobie zadać, gdy cierpisz na depresję

Bryce Evans
Dowiedz się więcej