1. ODCIENIE ZDROWIA
  2. Wszystkie artykuły
  3. 7 technik odwracania uwagi od bólu migrenowego

7 technik odwracania uwagi od bólu migrenowego

Getty Images / LukaTDB

To, że podczas migreny może występować  bardzo silny ból nie powinno być dla nikogo nowością. Zazwyczaj nieleczony lub nieskutecznie leczony ból może trwać od 4 do 72 godzin, a w moim przypadku prawie zawsze ból migrenowy utrzymuje się przez pełne trzy dni.

Oznacza to, że przez długi czas odczuwam bardzo silny ból, a niewiele znam dostępnych środków, aby go złagodzić. W związku z tym, moim sposobem na poradzenie sobie z przewlekłym bólem jest odwrócenie od niego swojej uwagi. Kiedy nie jestem w stanie skupić się na czymś innym, zazwyczaj kończę zalana łzami, a ból staje się obezwładniający. Dlatego opracowałam zestaw technik, które pomagają mi poradzić sobie z bólem, jaki wywołuje migrena.

Moje techniki odwracania uwagi od bólu migrenowego

Możliwość zastosowania i skuteczność proponowanych technik odwracania uwagi od bólu będzie się różnić w przypadku poszczególnych osób oraz w zależności od rodzaju migreny. W moim przypadku wszystkie okazały się skuteczne w różnych sytuacjach. Moje objawy fotofobii nie są zbyt nasilone, więc większość sposobów jest uzależniona od możliwości widzenia. Zależnie od stopnia sprawności kognitywnej (poznawczej) podczas napadu migreny łączę poszczególne techniki odpowiednio do potrzeb, aby odwrócić własną uwagę od bólu.

Zatopienie się w audiobooku

Nie jestem w stanie wyrazić słowami jak wielką różnicę wniosły audiobooki w moje życie z przewlekłą migreną. W środku nocy, kiedy budzę się z bólem migrenowym i desperacko próbuję zasnąć ponownie po wzięciu leku, wiem, że

mogę leżeć w ciemności z zamkniętymi oczami i zapomnieć o wszystkim słuchając historii, która jest mi czytana.

Nowe książki są dla mnie interesujące i wciągające, ale gdy ból jest zbyt duży, by móc skoncentrować się na nowej historii, bardzo pomaga mi ponowne słuchanie znanych opowieści. Polecam również korzystanie z funkcji zakładki i timera zasypiania, aby można było wrócić do miejsca, w którym rozpoczęliśmy lekturę, jeśli będziemy mieć szczęście i uda nam się zasnąć.

Aby nie przeszkadzać mojemu mężowi, używam specjalnych słuchawek do słuchania w łóżku, ponieważ moje codzienne słuchawki są zbyt niewygodne,

aby z nimi leżeć. Mają one również dodatkową zaletę w postaci zasłony na oczy, co jest szczególnie przydatne w ciągu dnia, gdy fotofobia jest zbyt trudna do zniesienia nawet w zacienionym pokoju.

Oglądanie seryjne moich ulubionych programów telewizyjnych

Podczas napadów migreny staję się wierną użytkowniczką serwisów streamingowych. Kiedyś musiałam się ograniczyć do tego co udało mi się nagrać na taśmach wideo lub co nadawano w telewizji w ciągu dnia (DVD odpadają ponieważ trzeba wstawać, aby fizycznie zmieniać płyty). Obecnie, mam dużo większy repertuar programów odwracających uwagę na wyciągnięcie ręki.

Ze względu na moją fotofobię, muszę się upewnić, że poziom jasności na ekranie telewizora jest zmniejszony, co może oznaczać konieczność rezygnacji z niektórych, 'ciemniejszych' filmów, ale większość z nich daje się oglądać bez problemu. Dysponuję również bardzo różnorodnym wyborem filmów i programów w zależności od tego, na co gotowy jest mój mózg w danym momencie. Oglądam seryjnie programy komediowe, kiedy czuję, że nie mogę się zbyt mocno angażować. Kiedy mój mózg działa dobrze i potrzebuje trochę więcej stymulacji psychicznej, aby odwrócić uwagę od bólu, najlepiej sprawdzi się poruszający dramat.

Koncentrowanie się na moich ulubionych hobby

Robótki ręczne okazały się prawdziwym wybawieniem, jeśli  chodzi  o odwracanie uwagi od bólu. Haftuję od ponad 20 lat, co jest wspaniałe. Ale wymaga to również skupienia i koncentracji - czegoś, czego często mi brakuje podczas migreny. Sześć lat temu nauczyłam się dziergać na drutach, co okazało się być zajęciem o wiele bardziej przyjaznym migrenie.

Staram się mieć różne prace rozpoczęte w tym samym czasie, aby móc wybierać spośród zajęć wymagających różnych poziomów koncentracji. Aktywności, które wymagają intensywnej koncentracji są dobre, gdy mój poziom bólu jest wysoki, ale nie wpływa na zdolność mózgu do przetwarzania informacji. Bardzo proste prace, które wymagają jedynie pamięci mięśniowej, są dobre, gdy nie mogę myśleć, ale potrzebuję czegoś, na czym mogę skoncentrować uwagę. (Oczywiście, zawsze staram się mieć też kilka prac o różnym charakterze do wyboru!).

Niektóre z moich prac są bardzo praktyczne, jak na przykład zrobienie ocieplacza na kubek, aby moja herbata pozostawała dłużej ciepła i sprawiała, że będę wypijać ją do końca, dzięki czemu będę zawsze nawodniona. Zrobiłam też kilka par rękawiczek bez palców, aby zapobiec marznięciu dłoni , szczególnie wtedy, gdy spędzam dużo czasu siedząc bez ruchu. Najczęściej jednak robię na drutach ubrania, co daje mi prawdziwe poczucie spełnienia i dobrego wykorzystania czasu kiedy cierpię z powodu migreny. W przeciwnym razie czułabym się, jak gdybym bezsensownie traciła swoje życie.

Książki z łamigłówkami

Mam zawsze w domu duży stos książek z łamigłówkami, a także wiele aplikacji

z zagadkami i łamigłówkami na moim tablecie. Zawsze uwielbiałam rozwiązywać łamigłówki, odkąd tylko pamiętam (kiedy byłam dzieckiem, otrzymanie nowej książki z zagadkami do rozwiązywania kiedy wyjeżdżaliśmy na wakacje lub na wycieczkę, zawsze było dla mnie wielką atrakcją), ale w przypadku migreny, stały się one dla mnie jeszcze ważniejsze, ponieważ mogę skupić się na nich, aby przestać myśleć o bólu.

Bardziej logiczne zadania z reguły okazują się zbyt trudne podczas ataku migreny, a kiedy nie mogę rozwiązać jakiejś łamigłówki czuję jak ból ponownie obezwładnia mnie stopniowo. Kiedy mogę skupić się na rozwiązywaniu logicznych zadań szczególnie lubię japońskie łamigłówki - mój mózg wpada w rodzaj transu, który odsuwa ból na dalszy plan i przynosi mi ulgę.

Granie w gry komputerowe

Skuteczność tej aktywności jest mniej przewidywalna, ponieważ zależy od nasilenia fotofobii w przypadku poszczególnych napadów migreny, ale ogólnie rzecz biorąc gry na tablecie lub przenośnej konsoli do gier sprawdziły się wielokrotnie jako sposób na odwrócenie uwagi od migreny. Spędziłam wiele godzin grając w gry, a właściwie nie grając w nie w pełni, tylko doskonaląc moje umiejętności, gromadząc jakieś zasoby czy nabywając nowe sprawności takie jak np. łowienie ryb. Te czynności nie wymagają ode mnie pełnej koncentracji ani refleksu, a są wystarczająco angażujące, aby pomóc mi zapomnieć o bólu.

Pogrążenie się w pisaniu

Pisanie niezbyt często okazuje się w moim przypadku remedium na odwrócenie uwagi od bólu, ale kiedy tak się dzieje jest niezwykle skuteczne. Uwielbiam brać udział w projektach w ramach którego uczestnicy piszą powieść nieprzekraczającą 50 000 słów w ciągu miesiąca. Zauważyłam, że doświadczenie to wymaga ode mnie działania na granicy moich możliwości, dlatego nie uczestniczę w nim co roku. Ale kiedy to robię, jest to świetny sposób na zaangażowanie mojej uwagi, ponieważ muszę stworzyć cały świat, postaci i ich historie w mojej głowie. Staram się także pisać o migrenie, wtedy gdy jej doświadczam, tak jak teraz, gdy piszę ten artykuł.

Planowanie przyszłości

Czasami robię to tylko w głowie, czasami z ołówkiem i kartką papieru w ręku, a czasami korzystając z laptopa i internetu. Uwielbiam planować i jest to czynność,  która  bardzo  absorbuje  mój  mózg.  Planuję  wakacje, wycieczki,

projekty prac ręcznych, ulepszenia w domu, posiłki, stroje na bale kostiumowe, ważne imprezy, śmiałe koloryzacje włosów, prezenty dla znajomych... jest tak wiele rzeczy, które mogę zaplanować,  aby odwrócić swoją uwagę od bólu. Oczywiście wiele z tych planów nigdy się nie spełni ze względu na migrenę, ale samo planowanie jest dobrym sposobem, aby przestać myśleć o bólu przez cały czas.

Zapamiętaj!

Jestem pewna, że istnieje wiele metod odwracania uwagi od bólu, których jeszcze nie odkryłam, dlatego planuję nadal próbować jak największej ilości rzeczy.

Być może wypróbuję niebawem jakieś kursy audio do nauki nowego języka obcego. Zawsze znajdzie się coś, czego warto spróbować !

NPS-PL-NP-00057

Znalazłem ten artykuł:

Udostępnij tą stronę:


Może zainteresuje Cię również…

Udręka życia z niewidoczną chorobą taką jak migrena

Dowiedz się więcej

Migrena i przeciążenie sensoryczne: Przydatne wskazówki

Dowiedz się więcej

Prace domowe i migrena: zrób to na swój sposób

Dowiedz się więcej