Vibovit, Flegamina, Hepatil, Aviomarin – to marki doskonale znane Polakom, od dziesiątek lat wytwarzane w krakowskiej fabryce. Stoi za nimi  Teva – międzynarodowa firma z ponad 100-letnią tradycją. Ale Teva to nie tylko znane leki na przeziębienie czy infekcje – to przede wszystkim największa ofert kilku tysięcy preparatów pomagających pacjentom w wielu poważnych chorobach, w prawie wszystkich obszarach terapeutycznych.  To także działania pomagające pacjentom w codziennym zmaganiach z chorobą oraz w profilaktyce zdrowotnej. Wsparcie 80 programów pacjenckich w 38 krajach, pomoc finansowa dla setek tysięcy chorych – to tylko niektóre działania CSR, zrealizowane przez Tevę w ubiegłym roku.

W lipcu firma opublikowała globalny raport ze swojej działalności w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).Jednym z głównych obszarów jej bieżącej działalności jest kompleksowe wspieranie osób cierpiących na choroby przewlekłe.

Przede wszystkim leki

Firma przede wszystkim dostarcza pacjentom odpowiednie leki i terapie, nieustannie poszerzając swoje portfolio w obszarach, w których oczekują tego chorzy. W 2017 roku firma zainwestowała 1,8 miliarda dolarów w badania i rozwój terapii dla pacjentów, którzy nie mają dostępu do żadnego alternatywnego leczenia. Dzięki dostarczaniu korzystniejszych cenowo terapii pozwala znacząco zmniejszyć koszty leczenia. Było to aż 2 tys. dolarów oszczędności rocznie na w przypadku osób leczących się na gruźlicę lekooporną (terapia Linezolid). W ramach darowizn Teva przekazała również 36 tysięcy różnego rodzaju produktów medycznych dla ponad 20 tysięcy pacjentów.

Wsparcie finansowe

Teva udzieliła również znaczącego bezpośredniego wsparcia finansowego dla instytucji ochrony zdrowia: 300 tys. dolarów otrzymały w 2017 roku 4 kliniki, które na co dzień zajmują się pacjentami z chorobami przewlekłymi. Firma zaangażowała się także we współpracę z 17 globalnymi grupami pacjenckimi, zrzeszającymi ponad  2 tysięce organizacji w 170 krajach, a wszystko w ramach międzynarodowej platformy Improving Health Global Patient Advocacy Dialogue, która pośredniczy w dialogu między lekarzami a pacjentami. Teva zrealizowała 80 różnorodnych programów pacjenckich w 38 krajach, dzięki którym pomoc trafiła do 300 tysięcy osób.

Kompleksowa strategia, jaką przyjęła spółka w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, jest odzwierciedleniem wartości, jakie jej przyświecają – zwłaszcza nieustannym ukierunkowaniem na potrzeby pacjentów.

Dbałość o środowisko

Dla firmy farmaceutycznej, odpowiedzialny rozwój jest niezwykle ważny w obszarze dbałości  o środowisko naturalne. Teva podjęła w 2017 roku szereg proekologicznych inicjatyw, aby dalej minimalizować swój wpływ na środowisko. W 2017 roku firma przetworzyła 40% odpadów i osiągnęła najniższy wskaźnik emisji gazów cieplarnianych w swojej historii (8% mniej niż w 2016 r. i 24% mniej niż w 2012 r.). Już 30% globalnych dostaw energii elektrycznej Tevy pochodzi ze źródeł ekologicznych (odnawialnych). Firma w ubiegłym roku zrealizowała też inwestycje o wartości 20,3 mln dolarów w ramach 87 projektów energetycznych, redukujących emisje gazów cieplarnianych o 16 700 ton w skali roku.

Zaangażowanie społeczne Tevy w Polsce

5,7 mln złotych – taką kwotę przeznaczyła Teva na badania i rozwój w Polsce. Firma również kontynuowała swoje wieloletnie programy z zakresu CSR, z czego większość powstała  z inicjatywy pracowników i z ich czynnym udziałem,

W ramach całorocznego programu TEVACTIVE zaangażowani pracownicy Teva, biegając, maszerując i jeżdżąc na rowerze i rolkach, osiągnęli łączny wynik ponad 88 000 km, które następnie firma TEVA przeliczyła na złote. Kwota 62 527 zł została przekazana w formie darowizny na innowacyjny sprzęt rehabilitacyjny – specjalistyczną bieżnię, która trafiła do Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”. To już drugi specjalistyczny sprzęt ufundowany przez Teva na rzecz centrum rehabilitacyjnego Fundacji.

W listopadzie 2017 r. Teva we współpracy z Fundacją Zaczytani otworzyła Zaczytaną bibliotekę dla małych pacjentów Oddziału Pediatrycznego Miejskiego Szpitala Specjalistycznego im. Gabriela Narutowicza w Krakowie. Pracownicy firmy przekazali Fundacji 11 kartonów wypełnionych w całości książkami dla dzieci i młodzieży, które mogą pomóc im choć na chwilę zapomnieć o chorobie i przenieść się w bajkowy świat liter.

W ramach akcji „TEVA Dzieciom – Baw się i zdrowiej” przedstawiciele firmy odnawiają szpitalne sale zabaw tak, aby ich wystrój i wyposażenie wspomagały najmłodszych pacjentów w szybszym powrocie do zdrowia. W 2017 roku pracownicy wyremontowali salkę w szpitalu w Kutnie. Wcześniej Teva odnowiła również salki w Łęczycy, Bielsku Podlaskim, Przasnyszu i Białymstoku.

Wsparcie nie tylko dla najmłodszych

Teva w Polsce pomaga nie tylko dzieciom. W kwietniu 2017 zainaugurowano program wspinaczki  „SAMODZIELNI. Aktywnie”, mający na celu pokazanie zupełnie innego oblicza rehabilitacji pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM). W ramach programu Teva zorganizowała 30 warsztatów wspinaczki terapeutycznej w sześciu miastach w Polsce, pomagając ponad 100 pacjentom z SM i ich opiekunom, którzy również aktywnie uczestniczyli w zajęciach terapeutycznych.

Firma uruchomiła także specjalistyczny serwis onkologiczny www.moj-dzien.pl, stworzony z myślą o pacjentach chorujących na nowotwory i ich bliskich. Chorzy mogą tam znaleźć odpowiedzi na wiele pytań pojawiających się wraz z diagnozą oraz praktyczne porady, które mogą okazać się przydatne w codziennych zmaganiach z chorobą.

***

Teva to organizacja o globalnym zasięgu, której misją jest dostarczanie jakościowych
i przystępnych terapii. Jednocześnie firma inicjuje lub wspiera działania przynoszące dodatkową pomoc pacjentom i ich opiekunom. Społeczna odpowiedzialność biznesu
to ważna część działalności firmy. Biorąc do ręki opakowanie z portfolio produktów Tevy, możemy mieć pewność, że mamy w ręku wartościowy produkt, a za logiem Teva kryje się wymierna pomoc i uśmiech wielu potrzebujących osób.

Źródło: Wszystkie dane pochodzą z raportu CSR Teva, dostępnego pod linkiem: http://www.tevapharm.com/corporate_responsibility/social_impact/social_impact_report/

Więcej informacji udziela:

Anna Załuska, anna.zaluska@teva.pl